Herkomst en betekenis van achternamen

Woensdagavond 28 februari a.s. is er na de ledenvergadering van de heemkundekring een presentatie van Conny van den Eijnden.

De lezing begint om ongeveer 20.45 uur in de Hof van Ram.

Conny zal ons uitgebreid vertellen over de herkomst en betekenis van onze achternamen. Hoe komen we aan onze namen , waar komen die vandaan en waarom zijn er zoveel bijzondere namen, te denken valt aan Naaktgeboren,

Vlooy, Hollander, Staal enz.

Enige hilariteit in haar verhaal zal zeker niet ontbreken.

U kunt natuurlijk na de presentatie Conny vragen stellen over b.v. uw eigen familienaam.

Kortom een vrolijke avond staat ons in ieder geval te wachten.

Iedereen is welkom.

De ledenvergadering begint om 20.00 uur. De zaal is open vanaf 19.30. De lezing van Conny vangt aan om 20.45

Hof van Ram Beeklaan 29a te Halsteren.

We hopen velen te mogen begroeten.

Eerdere gebeurtenis: 24 februari

Postzegelruilbeurs zaterdag 24 februari

Postzegelruilbeurs

Zaterdag 24 februari zal er weer de maandelijkse postzegelbeurs gehouden worden in de Hof van Ram

Postzegelvereniging Onderling Contact organiseert samen met de heemkundekring de

bekende ruilbeurs voor filatelisten.

Van 12.00 uur tot 15.30 kan iedereen binnen lopen om zegels te ruilen of misschien een bijzondere zegel kopen. Iedereen die zich bezig houdt met het verzamelen van postzegels kan binnen komen. Aan het eind van de middag is er nog een leuke verloting.

Schroom dus niet en kom gewoon naar binnen.

U bent welkom  in de Hof van Ram  Beeklaan 29a te Halsteren.

Heeft u belangstelling in geschiedenis? Werkgroep geschiedenis zoekt versterking.

Werkgroep Geschiedenis zoekt deelnemers die zich willen bezighouden met gebeurtenissen in het verleden, maar we zijn ook op zoek naar mensen die graag iets willen weten en gezamenlijk een antwoord trachten te vinden. We bakenen ons terrein wel af tot Halsteren en Lepelstraat inclusief de polders en de Noord-geest. Dus we zoeken mensen in het heden met interesse in het verleden.

Kom vrijblijvend langs op zaterdagochtend tussen 10 en 12 uur op het heemhuis of stuur een mail naar Geer meesters gp.meesters@home.nl of naar Henk Bax henk1954hal@gmail.com

Nieuws over de Zweedse woningen

Het basisidee is nog steeds dat de woningen behouden blijven, maar dat dit buiten het eigendom van Stadlander gaat vallen. Aangezien verkopen aan de zittende huurders niet mogelijk is, blijft over het verkopen aan één partij die verhuur op zich wil nemen.
Dit kan zijn: een erfgoed vereniging en/of lokale investeerders of een lokale Stichting die als verhuurder optreedt. Verkoopprocedure geschiedt openbaar.
Pas daarna komt een eventueel scenario van sloop aan de orde.
Gezien de huidige staat van onderhoud bij een aantal woningen, gaat Stadlander de mogelijkheden onderzoeken om bij de woningen een “nul”-beurt uit te voeren.